23.11.09

Tuntematon Pori

Syksyn kahdesta Porin reissusta olin tänään sillä jälkimmäisellä. Mitä olen nähnyt Porista? Rautatieaseman lisäksi vain sen mitä kuvat kertovat.






Jos näiden perusteella pitäisi kertoa Porista, niin aika vääristyneen kuvan antaisin. Olen käynyt muutaman kerran Porin jazzeissa, mutta silloin ei katseltu kaupunkia vaan kuunneltiin musiikkia tai juteltiin ystävien kanssa. Minulla on kehittynyt Poriin putkinäkö, josta ylempi kuva kertoo.

Kuinkahan monessa muussa asiassa omaan vastaavan putkinäön? Miten avartaa maisemaa jos ei muusta tiedä? Onko Porissa mitään näkemisen arvoista? Ne Gallen-Gallelan kuvat olen nähnyt.

9 kommenttia:

  1. Olisiko siellä jotain kiinnostavaa? Voisihan ajatella viikonloppua vieraassa kaupungissa... Miettii Kristiinasi

    VastaaPoista
  2. Porissa on siis Juseliuksen mausoleumi, jossa olet ehkä käynyt.

    En tunne Poria hyvin, vaikka naapurikaupungissa asunkin. Tänä syksynä olen vasta huomannut jokirannan kauneuden ja vanhojen talojen hienostuneen arkkitehtuurin. Joskus aiemmin olen ollut Porin kaupunginteatterissa katsomassa musikaalia, nautin siitä kovasti. Sen jälkeen olin syömässä ravintola Gallessa, ruoka oli erinomaista. Porissa on kuulemma myös kiinnostava kaupunginmuseo, mutta sinne en ole vielä ehtinyt.

    Muttamutta... tulkaa nyt ensin Raumalle :)

    VastaaPoista
  3. No onpa ankean näköistä. Pori on ihana kaupunki kesällä: jatsit, Yyteri, Reposaari, Kirjurinluoto, Eteläranta, kaunis restauroitu kirkko, hyvä taidemuseo, kävelykatu... Mutta onhan se aika juntti mesta noin muuten. ;-)

    VastaaPoista
  4. Katilein: Juseliuksen mausoleumi on niitä harvoja paikkoja Kirjurinluodon lisäksi, mitä Porissa olen nähnyt. Kaupunginmuseosta olen lukenut lehdistä.

    Itse asiassa taidan tietää Raumastta vielä vähemmän. Olimme kerran perheen kanssa kesäreissulla yötä lerintäalueella sijaitsevassa retkeilymajassa. Jaksoimme sen, kun tiesimme olevamme siellä vain yhden yön. Pienen palan vanhaa Raumaa ehdimme vilkaista ennen matkan jatkumista. Viime kesänä Rauma taas vilahti matkasuunnitelmissamme. Joten kiitos kutsusta - Rauma kutkuttaa mieltämme.

    Annie: Minun Porini on ankea, koska sääkin oli molemmilla kerroilla kovin ankea. Taitaa Porikin kuulua niihin suomalaisiin kaupunkeihin, jotka puhkeavat kukkaan vain kesäisin.

    VastaaPoista
  5. Käy katsomassa Annien kuvia Porista!
    Minä en ole koskaan käynyt, mutta kuvista päätellenhän siellä on oikein kaunista!

    VastaaPoista
  6. Täytyy tänne nyt laittaa osoite Rauma-blogiini:
    http://raumarauma.blogspot.com

    Ja olen pahoillani puolestanne siitä leirintäalueesta, se on nykyään laitettu kuntoon ja oikein viehättävä.

    VastaaPoista
  7. Anien kuvat ehdin jo katsoa. Kiitos kuitenkin, että kerroit Arjaanneli.

    Katilein. Sinun Raumablogisi on houkutteleva. Olen siellä harvakseltaan käynytkin. Nyt laitoin osoitteen muistiin.

    VastaaPoista
  8. Porissa olen kuljeskellut ja käynyt syömässä Reposaaressa. Se oli aika mukava ja jotenkin romanttinen paikka. Katukylttejä myöten kansainvälinen merenkulkijoiden paikka.
    T: Kaija

    VastaaPoista
  9. Syntymäporilaisena täytyy sanoa, että Annien kommentti on paljon puhuva. Tykkään toisaalta Porista, koska koen edelleen olevani porilainen, vaikka olen lähtenyt sieltä pois yli 20v sitten.

    Keski-Porin kirkon lisäksi kannattaa poiketa myös Porin ortodoksisessa kirkossa. Se on melkein Juseliuksen mausoleumin vieressä. Jos mahdollista Porin vanha teatterirakennus on katsomisen arvoinen. Siellä on toiminut vanhin suomenkielinen teatteri.

    Mitä tulee junttimaisuuteen, tunnistan siinä henkisen maaperän, jossa olen kasvanut. - jos pitäisin jääkiekosta, minun valitettavasti olisi kannatettava ässiä. Syntymäporilaisella ei ole vaihtoehtoja.

    VastaaPoista